Ryan Mangoendinomo: “NVB is niet erop uit om particuliere bushouders te boycotten”

Onlangs heeft Stanley Ishaak, coördinator van de Particuliere Lijnbushoudersorganisatie (PLO), meegedeeld dat de bussen van het Nationaal Vervoer Bedrijf (NVB) een boycot vormen voor het particulier busvervoer in het district Commewijne. Dit komt onder andere tot uiting doordat de vervoerstijden in de schoolvakantieperioden niet in acht worden genomen door de NVB-buschauffeurs, stelt Ishaak. Deze opvatting verwijst Ryan Mangoendinomo, coördinator van NVB in Commewijne, naar het rijk der fabelen. Tegenover Dagblad Suriname beweert hij dat de issues die de particuliere bushouders ondervinden niet gecreëerd zijn door NVB. “Alle NVB-bussen vertrekken conform de voorgeschreven vertrektijden, zowel voor, tijdens als na de vakantieperiode. Onze bussen kunnen nooit later vertrekken, anders komt het in gedrang met de overige NVB-bussen. Wat wel voorkomt, is dat de bussen eerder kunnen vertrekken; met een volle bus kan je namelijk niet blijven wachten op de parkeerplaats”, beklemtoont Mangoendinomo.
Geen hosselgedrag bij NVB Hij illustreerde eveneens dat het onmogelijk is dat NVB de PLO boycot. “Wij hebben bijvoorbeeld slechts 2 bussen die op Mariënburg rijden, terwijl op dezelfde route meer dan 25 bussen van PLO geregistreerd zijn. Bij wie ligt die concurrentie dan?” Mangoendinomo is van oordeel dat de PLO in samenwerking met het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C), orde op zaken moet stellen in plaats van NVB te bekladden. Hij liet tevens weten dat er aan de NVB-buschauffeurs geen gelegenheid wordt geboden om het hosselgedrag te vertonen. “Wanneer een NVB-bus op het punt staat te vertrekken, komen de particuliere bussen vlak voor ons om de passagiers in te laten stappen. Het is vaak voorgekomen dat onze bussen leeg zijn vertrokken vanuit Meerzorg.” Het ministerie is reeds in kennis gesteld over dergelijke praktijken, echter merkt Mangoendinomo op dat er nog geen ordening heeft plaatsgevonden.
Slechts 28 NVB-bussen actief in geheel Commewijne Thans worden er slechts 28 NVB-bussen ingezet om de bewoners van Commewijne van openbaar vervoer te voorzien. Hoeveel bussen PLO inzet is nog onduidelijk. “Wij hebben in het hele district maar 28 bussen (inclusief de pendelbussen), maar PLO heeft voor de route Mariënburg alleen 25 bussen. Wij hanteren een dienstregeling, maar bij PLO kan men rijden wanneer, waar en hoe laat zij hebben willen.” Mangoendinomo gaf te kennen dat de PLO-buschauffeurs in principe wel de gelegenheid wordt geboden om inkomsten te genereren. “Als een NVB-bus omstreeks 08:30 uur vertrekt, volgt de volgende bus om 09:45 uur. In die gap van 75 minuten kunnen de PLO’ers toch ook aan passagiers komen?” Mangoendinomo merkt inderdaad op dat de behoefte aan particulier vervoer in dit district groot is. Echter is er daarvoor ook een reden. De NVB-vervoerders rijden namelijk tot 18:00 uur, terwijl de PLO’ers na 17:00 uur niet meer beschikbaar zijn. “Wij zijn dus niet bezig om de PLO’ers te boycotten. We hebben niet eens problemen met hen”, aldus Mangoendinomo.
KSR

Bericht: >Ryan Mangoendinomo: “NVB is niet erop uit om particuliere bushouders te boycotten”